Als we duurzaamheid willen bekomen, dan zullen we het ecologisch aspect moet laten primeren boven het economisch aspect. Als we willen groeien, zal dit op een groene manier moeten gebeuren. Maar dat zal niet gemakkelijk zijn. De voorbije 40 jaar is onze economie wel 3 keer energie-efficiënter geworden, maar onze CO²- uitstoot is maar blijven toenemen.
Welvaart zonder groei
Tim Jackson pleit daarom voor een 'welvaart zonder groei':
'Als de mondiale economie zo hard groeit dat in 2050 9 miljard mensen een inkomen hebben gelijk aan het huidige gemiddelde inkomen in de Europese Unie, moet de energie-efficiëntie maar liefst 130 maal groter worden.'
Hoe waardevol grotere efficiëntie is, een dergelijke prestatie is nooit gezien en uiterst onwaarschijnlijk. In 2100 zou de CO²-uitstoot van wat onze maatschappij voortbrengt, minder dan 0 zijn. Vandaar die cruciale vraag: Wat voor een economie is dat? Zeker niet de huidige, zoveel is zeker.'
Materialisme
Waarom willen we eigenlijk maar groeien en groeien? Waarom willen we produceren en consumeren over de hele wereld? Eigenlijk zijn we best materialistisch.
Je zou kunnen zeggen dat we gevangen zitten in een negatieve, visieuze cirkel waarbij bedrijven verschillende nieuwe producten op de markt brengen om de consumenten te blijven plezieren. Maar dit is haast onmogelijk want via materiële consumptie willen we ons juist onderscheiden van elkaar. En het enige wat bedrijven willen doen is winst maken, dus spelen ze hierop in.
Maar Tim Jackson wil eigenlijk niet de indruk wekken dat we de menselijke natuur moeten veranderen. Hij zegt:
'Vandaag krijgen in de economie het zelfzuchtige en de vernieuwingsdrang van de mens alle aandacht. Maar mensen zijn niet zo, zeker niet exclusief. Mensen geven ook om elkaar en ze waarderen ook een bepaalde vastheid of traditie. Het gaat er dus niet om de mens te veranderen, maar juist om volledig mens te kunnen zijn.'
Zelfzucht
Waarom kopen we zoveel als we niet zelfzuchtig zijn? Maak dit ons gelukkiger? Nee. Onderzoek heeft uitgewezen dat de mens blijer zou zijn als ze meer tijd hadden voor betekenisvolle relaties. Het is wel belangrijk om te weten dat niet iedereen deze betekenisvolle relaties heeft.
We moeten meer bewust worden van de nadelige effecten van van het consumeren. Maar bewustwording is slechts nog maar de eerste stap in de goede richting.
Zowel op persoonlijk als politiek vlak zijn maatregelen nodig om in te gaan tegen de schade die overconsumptie aanricht.
Goede voornemens
Veel mensen willen wel iets doen aan die CO²-uitstoot, maar weten niet precies wat. Er zijn wel mensen die hun steentje willen bijdragen en die goede voornemens voorop stellen hoe ze meer kunnen bijdragen aan minder CO²-uitstoot en hoe ze hun ecologische voetafdruk naar beneden kunnen krijgen.
Op de volgende link vind je een video waar verschillende mensen hun goede voornemens uiten en zeggen hoe ze die zouden willen bereiken:
http://vimeo.com/18325855
Geen opmerkingen:
Een reactie posten