zondag 28 oktober 2012

Mens en samenleving: De uiteenzettingen van prof. Paul Verhaeghe - Deel 4

De vierde uiteenzetting:
'En vorige week (21 jan 2012)konden we in de krant lezen dat zelfdoding Vlaanderen 600 miljoen euro per jaar kost, en dat dit een ernstige bedreiging voor de economie wordt. Hoe ziek moet een maatschappij zijn om zelfdoding uit te drukken als economische kost? Welke graad van blindheid is er nodig om niet te beseffen dat de zaken omgekeerd liggen: dat men de onleefbaarheid van een louter economisch gestuurde maatschappij kan afmeten aan het aantal drop outs, met zelfdoding als meest definitieve vorm daarvan?'

Hier ga ik mee akkoord. Het is schandalig dat zelfdoding als een economische kost wordt gezien! Dan vraag ik mij af of de maatschappij wel verder kijkt dan de personen die zich van het leven beroven? Denken ze nooit met de vraag in het achterhoofd 'Waarom doen ze dit?'. Komen ze dan nooit eens bij zichzelf uit?

Als mensen zich niet goed voelen in een maatschappij, als ze zich een buitenbeentje voelen en zich niet geaccepteerd voelen door de samenleving, dan kunnen deze mensen zich daar zo slecht bij voelen dat in de ergste gevallen zelfmoord volgt.

De maatschappij zou juist ervoor moeten zorgen dat iedereen zich op zijn plaats voelt. Dat de mensen op hun eigen tempo kunnen doen en laten wat ze willen. Maar alles moet zo snel gaan de dag van vandaag dat er geen rekening wordt gehouden met de mensen die wat meer tijd nodig hebben om te wennen aan veranderingen, om te denken over de nieuwe dingen, ...
De maatschappij begrijpt deze mensen ook niet en het is nog maar de vraag, met het beschrijven van zelfmoord als een economische kost, of ze dat ook wel wil ...

Heb je dezelfde standpunten als ik of heb je een ander standpunt?
Laat het gerust weten!


Het Rijnlands model
'Het Rijnlands model is de naam die gebruikt wordt voor een systeem van maatschappelijke ordening. Het wordt meestal gebruikt als alternatief voor het zogeheten Angelsaksisch model waarbij alle ruimte aan de krachten van de vrije markt worden gelaten en de overheid zich zoveel mogelijk afzijdig houdt. Dit laatste wordt ook wel het  neoliberalisme genoemd, een moderne variant op het laissez-faire kapitalisme.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnlands_model

De uiteenzettingen van Prof. Paul Verhaeghe slaan op dit neoliberalisme. 
Uit de tekst blijkt ook dat het Rijnlands model is afgeleid van het Angelsaksische model, dat vooral wordt toegepast in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Het Angelsaksisch model
'Het Angelsaksisch model is de naam van het maatschappelijke systeem dat met name in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in gebruik is. Bij dit systeem staan liberale waarden als zelfredzaamheid, particulier initiatief, vrijheid en een beperkte sociale zekerheid centraal. De overheid geeft prioriteit aan een goed ondernemingsklimaat: loonvorming wordt aan de markt overgelaten en een flexibele arbeidsmarkt geeft impulsen aan de werkgelegenheid, met veel problemen voor de eventuele afvallers.
Er wordt over het algemeen heel hard gewerkt door de mensen. De overheid heeft een bescheiden rol in de gezondheidszorg en het onderwijs; dit wordt gezien als kapitale goederen. De uitkeringen worden meestal kort uitgekeerd en als men een uitkering wil krijgen, moet er aan veel eisen worden voldaan.'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Angelsaksisch_model

2 opmerkingen:

  1. Je kan dit wel op twee kanten bezien.
    Het is wel erg dat de schuld dan wordt geschoven in de schoenen van de ouders en dat zij dan wel een eventuele boete moeten betalen. Maar neem nu bv. dat er iemand onder de trein springt. Dan kan diegene die de trein bestuurt daar ook wel door getraumatiseerd zijn. Dan moeten zij ook psychologische hulp krijgen.

    Persoonlijk vind ik dat dit niet als economische kost mag worden uitgedrukt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Brecht,

    Daar ben ik het ook mee eens. Bij zelfmoord kunnen zelfs mensen betrokken raken die de persoon in kwestie zelfs niet kennen. Zoals je aanhaalde, een treinbestuurder bijvoorbeeld.
    Deze mensen vragen daar niet om en staan ver uit de buurt van de slachtoffers, maar zijn toch in het ergste geval diep getraumatiseerd door de gebeurtenissen.
    Bij zo'n ongeval zien zij vaak dingen die mensen in hun gewone leven niet zien en dat kan diep op hen inwerken met soms als gevolg diepe depressies of zenuwinzinkingen.

    BeantwoordenVerwijderen